L'aposta per la mobilitat intel·ligent

El transport públic és l’eix central de la mobilitat intel·ligent

El transport públic és l’eix central de la mobilitat intel·ligent

La ciutat intel·ligent redueix la dependència del vehicle privat i aposta per un model de mobilitat neta i compartida que transforma la manera de desplaçar-se. En aquest procés, la tecnologia juga un paper protagonista. Alguns dels mecanismes que inclou el model són el transport públic intel·ligent, amb rutes optimitzades segons la demanda, informació en temps real i tarifació dinàmica; la promoció dels vehicles elèctrics, amb punts de càrrega distribuïts i sistemes de gestió energètica connectada a la xarxa; les plataformes de mobilitat compartida, accessibles mitjançant aplicacions mòbils; les zones de baixes emissions, que restringeixen l’entrada de vehicles contaminants mitjançant càmeres i sistemes de lectura de matrícules; o la construcció de carrils bici i superilles, que promouen el desplaçament a peu i en bicicleta en entorns segurs i verds. Aquestes mesures redueixen no només la contaminació ambiental, sinó també el soroll i l’estrès derivat del trànsit. A Barcelona, més del 80% dels desplaçaments ja es fan amb sistemes de transport sostenibles .

Barcelona ha reduït un 34% les emissions de CO₂ des del 2005
Ajuntament de Barcelona

El transport públic és l’eix central de la mobilitat intel·ligent

El transport públic és l’eix central de la mobilitat intel·ligent. A Barcelona, el sistema de transport públic és ampli, amb una xarxa integrada de metro, autobusos, tramvies i trens regionals que facilita una mobilitat fluida i eficient. El Pla de Mobilitat Urbana 2025-2030 té com a objectiu reduir l’ús del vehicle privat —del 19,9% actual al 15%—, i incrementar els desplaçaments en transport públic del 34,2% al 37,1%. L’objectiu a llarg termini és que aquest tipus de transport sigui l’opció preferida dels ciutadans per desplaçar-se dins la ciutat i l’àrea metropolitana. L’ús d’autobusos híbrids i elèctrics forma part d’una estratègia per reduir emissions i millorar l’eficiència energètica. 

El 43% de la flota d’autobusos de TMB és híbrida o elèctrica,
amb plans per arribar al 50% l’any 2030
TMB (2025)

zones de baixes emissions (ZBE)

Barcelona ha implementat també zones de baixes emissions (ZBE) que restringeixen la circulació dels vehicles més contaminants dins de la ciutat en horari laboral. Aquesta mesura té com a finalitat reduir la contaminació atmosfèrica, protegir la salut dels ciutadans i fomentar un canvi d’hàbits cap a opcions de transport més netes. L'estratègia es combina amb l’impuls de la mobilitat elèctrica, mitjançant punts de recàrrega per a vehicles i l’aposta per flotes municipals i comercials amb zero emissions. Barcelona disposa de més de 800 punts de recàrrega per a vehicles elèctrics repartits per tota la ciutat. Aquests canvis formen part d’una visió de ciutat descarbonitzada, més saludable i menys dependent dels combustibles fòssils. S’ha estimat que reduir el trànsit privat un 25% podria evitar prop de 200 morts prematures anuals. 

La ZBE cobreix 95 km², afecta uns 600.000 vehicles
i ha contribuït a reduir les emissions de NO₂ en un 11%
Ajuntament de Barcelona

sistema integrat de sensors

A Barcelona, la mobilitat intel·ligent està molt vinculada a la infraestructura digital. La ciutat disposa d’un sistema integrat de sensors que monitoritzen en temps real el trànsit. Mitjançant la recopilació de dades massives, i amb l'ajuda de la intel·ligència artificial, es millora el rendiment del transport públic, s'optimitzen els desplaçaments, es reduieix la contaminació o es regula la circulació. Els semàfors intel·ligents, per exemple, donen prioritat al transport públic i als serveis d’emergència —ambulàncies i bombers—, i en funció de la densitat dels vehicles, modificar automàticament el temps de pas per millorar la fluïdesa i evitar els embussos. 

Barcelona utilitza més de 20.000 sensors per controlar el trànsit,
la qualitat de l’aire o l'ocupació de l'espai públic
Sentilo.org

Malgrat els avenços, a Barcelona, la mobilitat intel·ligent encara ha de fer front a diversos reptes com reduir l’ús del cotxe privat en zones perifèriques, millorar la connexió entre barris i l’àrea metropolitana, fer accessibles i comprensibles les eines digitals per a tothom, evitar desigualtats territorials o adaptar la mobilitat a l’envelliment de la població. També cal considerar les resistències socials, ja que els canvis d'hàbits en relació a la mobilitat no sempre són fàcils d'implementar. 

contaminació, soroll i estrès derivat del trànsit

Zones de baixes emissions (ZBE)

Potser t'agraden aquestes entrades