
En el darrer segle, les lluites feministes i els moviments pels drets civils han jugat un paper essencial en l'obertura d'oportunitats educatives, i avui, per primera vegada en la història, les dones superen els homes en estudis universitaris en molts països. A Barcelona, diversos centres —BSC, IBEC, UPC, UB, UAB, PRBB...— han aprovat plans d’igualtat i d’inclusió, han implementat protocols d’antiassetjament i desenvolupen iniciatives per promoure vocacions STEM entre nenes i joves. En conseqüència, les doctorandes i predoc sovint són majoria en molts centres i àmbits, com per exemple, en ciències de la vida, on configuren el 55%. A escala estatal, el percentatge de personal investigador femení ja s’acosta al 42%.
A escala global, les dones constitueixen el 54%
dels estudiants universitaris
— Banc Mundial
Tot i l'increment de la participació de les dones en l'educació superior, encara persisteixen desigualtats en certes àrees acadèmiques i professionals com les ciències, la tecnologia, l'enginyeria o les matemàtiques (STEM), així com en camps professionals tradicionalment dominats per homes, com el dret, la medicina o els negocis. A escala mundial, només el 35% dels estudiants de STEM són dones. En contraposició, les dones estan sobrerepresentades en camps relacionats amb l'educació, la salut o el benestar, on constitueixen al voltant del 70% dels estudiants. El desafiament d'equilibrar futures carreres professionals exigents amb les responsabilitats familiars, és un factor afegit que sol afectar les dones a l'hora de prendre decisions relatives als estudis.
En camps com la ciència, la tecnologia, l'enginyeria o les matemàtiques
només el 35% dels estudiants són dones
— UNESCO

Segons informes europeus, la proporció de dones en el conjunt de personal investigador de la UE ha augmentat, però la paritat no està consolidada en categories superiors. Les dones estan sobrerrepresentades en els nivells de recerca inicials, però infrarepresentades en posicions de lideratge o de catedràtiques. A escala internacional, tot i que hi ha paritat o, fins i tot, majoria femenina entre estudiants i doctorands, la proporció de dones disminueix a mesura que s’avança en la carrera. També a Catalunya, els centres i universitats mostren percentatges baixos de dones entre professors titulars i catedràtics, com per exemple la UPC, que registra només un 13,2% de catedràtiques. El mateix passa a la resta d'universitats catalanes. Pel que fa als investigadors, tot i que són majoria, només el 28% dels caps de grup són dones. Al mateix temps, hi ha obstacles afegits, com la discriminació subtil en processos de selecció, o un menor accés a xarxes de finançament i col·laboracions.
A Catalunya, les dones només lideren el 34% dels grups de recerca
— Biocat
Integrar la perspectiva de gènere a les universitats i la recerca significa no només promoure la igualtat d’accés, sinó corregir desigualtats estructurals com la bretxa en carreres acadèmiques, els biaixos en el finançament de projectes, o corregir l'escassetat de dones en posicions de lideratge. Els reptes inclouen implementar mesures que permetin consolidar les trajectòries postdoctorals amb contractes estables o que facilitin la conciliació. També és necessari incrementar la presència femenina en comitès de selecció, i integrar la perspectiva de gènere en projectes de recerca i tecnologies, per exemple, en l'àmbit de la salut. La integració de la perspectiva de gènere millora la qualitat científica, fa la recerca socialment més rellevant —en camps històricament invisibilitzats— i incrementa la competitivitat i genera millors solucions socials.
